Alla inlägg den 14 mars 2009

Av Eva - 14 mars 2009 11:35


Igår hade J och jag en heldag tillsammans. Han var ledig från jobbet och barnen var i skolan och med kompisar hela dagen. Gissa hur mycket olika saker vi skulle hinna med? Som vanligt segade vi hela dagen i stället och inget vettigt alls blev gjort. Fast det är ju skönt det också.

 

På kvällen skulle vi gå ut och ”fira” vår 20-årsdag tillsammans. Det var ju visserligen en månad sent, men ibland är det svårt att få allt att klaffa.

Väl på restaurangen hamnade vi bland idel bekanta.

Vid bordet på vår ena sida, satt en familj som bodde i byn, när våra resoektive barn gick på dagis och lågstadium. Pojken i familjen var Ms första stora kärlek och de skulle gifta sig hade M bestämt. Hon bjöd hela bekantskapskretsen till en alldeles bestämd kyrka också. Därför blir jag alltid glad och varm i hjärtat när jag möter den här killen, som dessutom går på den skola där jag jobbar. M är inte riktigt lika förtjust i att vi med jämna mellanrum påminner henne om detta. Det är riktigt pinsamt enligt henne. Om tio år förstår hon kanske det gulliga i historien?

På andra sidan om oss satt en arbetsbekant till J, och vid ytterligare ett bord bort satt en gammal elev till mig. En pojke som jag kände när han var tio år och hade det mycket trassligt hemma. Nu satt han och åt pizza tillsammans med en söt tjej och han såg ut att trivas väldigt bra.

Det är läskigt när man tänker på de elever man haft och inser att de är vuxna, en del har högkvalificerade utbildningar och många har familj och barn. Jisses vad gammal jag är!

 

Efter middagen gick vi och såg filmen ”Män som hatar kvinnor”. När man har läst både boken och filmrecensionerna får man ju en del förväntningar. Jag tyckte nog att filmmakarna hade lyckats riktigt bra, även om det fanns vissa konstigheter. Jag gillade att skådespelarna inte var så förskönade. De såg ut som alldeles vanliga människor, med massor av rynkor och gråa hår. Annars brukar, speciellt kvinnorna, vara så vackert sminkade och se så glassiga ut, men det här kändes äkta. Förra gången vi gick på bio var J väldigt missnöjd, men den här filmen gillade han. Fast den var rejält rå, precis som boken. M har uttryckt önskemål om att få se den, så därför kändes det riktigt bra att kunna säga till henne att det är uteslutet, innan hon har fyllt femton.

 

När vi kom hem verkade det som om barnen haft en mysig kväll utan oss. De hade fixat egen pizza och sen spelat Guitar Hero, elbas och filmer på högsta volym. Stackars katt!

 

Förresten börjar jag få väldiga aggressioner mot alla som stirrar på mig, när jag har mössa på inomhus. Mest är det kvinnor, som jag har börjat stirra tillbaka på. Om jag tog av mig mössan, skulle de säkert undvika stirrandet och bara titta i smyg. J föreslog att jag ska ha en mössa där det står cancer med stora bokstäver, för att slippar alla som glor.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards