Direktlänk till inlägg 25 mars 2009

Terapi

Av Eva - 25 mars 2009 18:23


Man ska inte vara så himla gnällig. Eftersom jag tyckte så synd om mig själv i går, så kunde jag inte ens hitta en anledning till att försöka skärpa till mig. Då är det precis som om några andra människor i mitt liv sitter och tänker att ”nu är det dags att lyfta Eva lite”. (Och eftersom jag inte är troende, så lägger jag detta helt och hållet på mina medmänniskor.)

 

Jag fick flera glada och roliga mail igår. Ett Power Pointspel som säger att jag inte är tjock – bara mycket lärd! Bra att veta, eventuella tumörer består säkert av tätt sammanpressad kunskap. Ha, och det har ju faktiskt inte alla.

Jag fick ett jättegulligt mail från två gamla elever, som nu går i sjuan. Jag hade dem i min klass från årskurs ett till och med fem. Tänk att de fortfarande känner att de vill ha kontakt med mig efter alla år som jag har plågat dem. De hade hört rykten om att jag är dålig och ville kolla läget.

Syrran ringde en sväng och tyckte att det var dags att se till att få en kuratorstid på sjukhuset. Jo, det tyckte väl jag också, men min kurator har inte arbetat på fyra veckor, så det har inte blivit av att träffa någon ny. "Då kan du väl ringa och ordna det", sa syster. "Ja, ja, jag får väl göra det", svarade jag. Och sköt upp det samtalet också.

Till min förvåning ringde kuratorn på eftermiddagen, hur vältajmat blev inte det? Hon var tillbaka i tjänst nu och hade en ledig tid i dag, onsdag. ”Men jag ska ju jobba”, sa jag, och ändrade mig lika snabbt. ”Jag kommer, jag vet att jag kan åka ifrån jobbet en stund mitt på dagen”. Det är nog viktigt att jag får prata av mig med någon som orkar lyssna på gnället. Sedan kan jag åka tillbaka till jobbet och förhoppningsvis må lite bättre.

Nu löste väl inte samtalet med kuratorn allt, men det är skönt att ha någon som BARA ska lyssna på mig och mina funderingar. Till andra i ens omgivning måste man ju visa lite hänsyn, och inte dra ner dem alltför långt i ens eget träsk.

 

Till råga på allt hade jag lönesamtal med min chef idag, och blev för första gången bekräftad på ett professionellt sätt. Förr har jag kategoriserats in i gruppen mellanpresterande och kanske lite därutöver i bästa fall. Vad som varit bra eller behövt utvecklats har jag aldrig fått veta. Nu fick jag veta exakt vad chefen har bedömt och hur jag kan arbeta vidare för att få en fortsatt bra löneutveckling. Dessutom tycker hon att jag ska tro på mig själv!

 

Förresten tror jag att mina kollegor och mitt jobb är den bästa terapin man kan ha. Trots att jag är jättetrött idag, så är jag glad.


 
 
Ingen bild

Karin Ha

25 mars 2009 22:56

Jag är inte troende heller. Har t.o.m gått ur svenska kyrkan, men tror ändå på skyddsänglar av något slag. De är bra att ha. Du har säkert en du också, när man tänker på att din kurator ringde dig precis lägligt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva - 30 september 2009 12:31

Hm.., vad konstigt! Har nyligen varit in på min egen blogg och läst lite statistik. Trots att jag egentligen förklarat bloggen avslutad, så fortsätter en ”massa” människor att gå in på bloggen regelbundet. Jag förmodar att det är smickran...

Av Eva - 3 september 2009 21:30

  Idag har jag varit på återbesök på onkologkliniken. När jag hade parkerat bilen och promenerade till mottagningen fick jag riktiga jobbiga flashback-känslor. Tänk så många gånger jag sprang, eller rättare sagt, segade mig fram längs den här vägen o...

Av Eva - 2 september 2009 02:51

  I går fyllde jag år. En av mina elever trodde att jag blev 80 (!), en annan trodde 40 och en kollega var övertygad om att det bara var 25. Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka dem, men förhoppningsvis är det 40 som jag ska ta till mig? Det verkar...

Av Eva - 22 augusti 2009 21:45

  Oj, vad länge sedan jag skrev! Det har hunnit hända en hel del, men jag har ju inte längre tid att skriva som i våras. Då hände det däremot inte så mycket… och ändå lyckades jag skriva om det!   Roligt var det när syrran med familj kom på be...

Av Eva - 27 juli 2009 15:28

  J är som sagt en riktig slavdrivare när han är ledig. Någon drönartillvaro har man inte en chans till. Enda sättet att få det lite lugnt på, är att hävda att ”idag mår jag nog inte riktigt bra”.   De flesta dagar så här långt på semest...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards