Alla inlägg den 18 februari 2009

Av Eva - 18 februari 2009 10:04


Ännu en mysig morgon. Här sitter jag med en kelsjuk katt i knäet och väntar på att barnen ska vakna. Mitt stora dilemma är om jag ska vänta med att äta frukost tills de vaknar, eller om jag kommer att hungra ihjäl under den väntan.

 

I går skulle vi ju ut på promenad, jag och ätteläggen.

Vi packade den stora matsäcken med bullar och choklad, dvs en liten ful damryggsäck stor nog att rymma en plånbok och en sminkväska.

Vi begav oss ut i vildmarken, dvs vägen som går utanför tomtgränsen.

Under promenaden stämde vi glatt upp i flera visor, tex ”Vi gå över daggstänkta berg” och ”Idas sommarvisa” dvs morsan sjöng och barnen skrek ”SLUTA, vi slänger ner dig i ett dike”!

Vi traskade på i ett snabbt tempo, dvs 2,5 km tog ca en timme att avverka. Ja, ni kan själva förstå vilket äventyr det var.

När vi äntligen kom in på det vi kallar tomtestigen, så slog vi oss ner på en bänk för att fika. Tyvärr blev det ingen avkopplande fika, för barnen hade inte klätt på sig ordentligt för detta. Bänken var isbeklädd och de blev kalla om lilla ändalykten. Fikat var nog gott, men de fick liksom ingen riktig ro i kroppen. De var tvungna att spana längs stigen, både till höger och vänster, för den här utflykten var ju lite pinsam och tänk om någon såg dem. Stackars barn! Men det var faktiskt inte min idé, och jag tror att de tyckte det var ganska kul om än knäppt.

 

Eftersom det är sportlov, så kan en dag bli lite lätt komprimerad. Sonen behagade stiga upp först vid 12-tiden. Klockan ett åt han frukost, halv tre kom vi på att vi måste äta lunch innan vi gick ut. Halv fyra fikade vi skogen och klockan fem åt vi middag. Därefter var det karateträning och dagen i det närmaste slut. Puh! Näringsmässig finns det säkert en del att tillägga. Å andra sidan är det ju inte lov alltid, så ibland kan man väl få strunta i hur det borde vara.

 

När barnen tränade åkte J och jag och inhandlade en del viktiga förnödenheter, såsom mat, en kudde till undertecknad och ett antal energiglödlampor. Om vi nu ska kunna använda den fina lampan som vi fått av grannen, så måste vi nog byta ut de sammanlagda 200 watten, mot ett mer rimligt energiuttag. Det kostade! Vi handlade glödlampor för sammanlagt 600 kronor. Man kan undra om det verkligen kommer att löna sig? Men vi bidrar i alla fall så gott vi kan, till lite energihushållning.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards