Alla inlägg den 4 februari 2009

Av Eva - 4 februari 2009 15:59


 

Idag har jag varit på läkarbesök, inför morgondagens behandling. Som en förberedelse till detta besök, satt jag igår och gick igenom alla symtom som förra behandlingen gav mig. Då insåg jag att om man inte varit hypokondrisk innan, så lär man bli det nu. Minsta lilla prick på skinnet ger upphov till funderingar, är det en biverkning? Nu har jag lite ont i halsen, är det en infektion på gång? Lite mer huvudvärk än vanligt, kan det vara cytostatikans fel?

Men till alla er som har problem med håriga ben, armhålor och bikinilinjen inför årets badsäsong säger jag: Släng er i väggen! Jag har inga problem med det i alla fall.

 

Efter läkarbesöket lunchade jag med svägerskan på sjukhuset. Eftersom hon har gått, och fortfarande går igenom liknande behandlingar, är hon ett bra stöd när man har frågor som känns fåniga att ställa till den unge, manlige läkaren.

Den här gången blev det nog inte så många frågor, men ändå vissa gemensamma problem att diskutera. (Och de handlade inte om min man, dvs. hennes bror, åtminstone inte idag.) Nej, det var mycket mer seriösa frågeställningar.

Även hon har funderat på var ansiktet slutar, för makeupens skull. Vi kom fram till att man absolut inte kan använda foundation över hela skallen, om inte annat blir det dyrt och det kanske ser konstigt ut? Ska man passa på att använda tuschpenna och markera hårfästet medan man fortfarande kan ana det?

En annan viktig fråga, som ni redan vet, är mössbehovet. Man behöver tunna mössor att ha inomhus, varma mössor för utebruk, mössor som sitter fast när man ligger och sover, olikfärgade mössor som matchar kläderna mm.  Svägerskan använder i nuläget ett örngott eller en handduk över skallen på nätterna. (Förlåt om jag avslöjar hemligheter, Ellen.) Men då kom vi på att sådana här babymössor som man knyter under hakan, hjälmmössor, skulle passa för det ändamålet eftersom de inte kan glida av. Utemössorna får inte vara för glesa i stickningen för då drar det om det är en blåsig dag. På vintern måste man dessutom färgmatcha med passande halsdukar, varför problemet växer avsevärt. Ja, ni förstår vad vi har att brottas med.

 

Nu har vi i alla fall anmält oss till en ”Look Good… Feel Better”-kurs. Där får man lära sig om hudvård och sminkning. Hoppas vi kommer med i samma kurs!

 

Och tack för att du är mitt sällskap, Ellen!


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards