Direktlänk till inlägg 20 april 2009

Spissvärta

Av Eva - 20 april 2009 19:54


I dag känner jag mig ganska nöjd med mig själv. Efter en hel eldningssäsong, så brukar vedspisen i köket se ganska sjabbig ut. Muren som skiljer spisen från bänkar och skåp ska vara vit, men blir grå och ful. Mellan vedspisen och den elektriska varianten har vi en ”mineritskiva” som isolerar mot värmen, så att inte elspisen ska bli helt förstörd. Den ska också vara vitmålad, men blir förstås nedstänkt av både matfett och sot.

Idag har jag torkat, slipat, målat och svärtat. Muren och ”mineritskivan” är fräscht vita, vedspisen är kolsvart och elspisen är rengjord. Det blev ett lyft för hela köket, som förhoppningsvis håller i sig till nästa år. Eller åtminstone till september när vi börjar elda igen.

 

Mellan varven i mitt lilla dagsprojekt, har jag suttit ute i solen och vilat. Det har varit kallt i vinden, men i skyddade lägen var det ganska gassigt. På eftermiddagen fick jag för mig att klippa i ett av äppelträden. Det var ingen trevlig upplevelse eftersom jag frös vansinnigt mycket, så jag gav upp redan efter en halvtimme.

Jag kom i stället på att jag hade lovat mig själv att vila en stund på eftermiddagarna. En brassestol, en kudde och en annan stol att lägga upp benen på, drogs därför ut i växthuset. Där kunde jag sedan ligga och dra mig med dörren öppen, få sol i ansiktet och skydd från de iskalla vindarna. Då var det baske mig inget synd om mig!

 

Just nu lyssnar jag på en bok av Marjaneh Bakthiari, som heter ”Kan du säga schibbolet”. Hon berättar om en familj från Iran, som numera lever i Malmö. Den är bra och humoristiskt skriven, men jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till den. Är det så i Iran? Är det så att vara invandrare i Sverige? Jag tror jag måste fråga Mina på jobbet. Men den är som sagt underhållande och dessutom är det en skånsk tjej som läser den. Av någon konstig anledning gillar jag dialekten.


 
 
Vickipicki

Vickipicki

20 april 2009 20:40

Gud vad du är duktig Eva, att du bara orkar. Om du känner att du vill ha lite mer att göra så är det bara att komma hit och fortsätta :D

Förresten så skulle jag behöva prata med din man, gärna imorgon. Jag behöver en lastbil och min far sade att din man har kontakter inom det området :) Jag ringer er imorgon kväll. Kram!

http://borgmi.blogg.se

 
Ingen bild

Eva

20 april 2009 21:03

Va!!!!! Vad ska du m lastbil till????????? Har du blivit utslängd hemifrån? Ska jag skälla på morsan o farsan?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva - 30 september 2009 12:31

Hm.., vad konstigt! Har nyligen varit in på min egen blogg och läst lite statistik. Trots att jag egentligen förklarat bloggen avslutad, så fortsätter en ”massa” människor att gå in på bloggen regelbundet. Jag förmodar att det är smickran...

Av Eva - 3 september 2009 21:30

  Idag har jag varit på återbesök på onkologkliniken. När jag hade parkerat bilen och promenerade till mottagningen fick jag riktiga jobbiga flashback-känslor. Tänk så många gånger jag sprang, eller rättare sagt, segade mig fram längs den här vägen o...

Av Eva - 2 september 2009 02:51

  I går fyllde jag år. En av mina elever trodde att jag blev 80 (!), en annan trodde 40 och en kollega var övertygad om att det bara var 25. Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka dem, men förhoppningsvis är det 40 som jag ska ta till mig? Det verkar...

Av Eva - 22 augusti 2009 21:45

  Oj, vad länge sedan jag skrev! Det har hunnit hända en hel del, men jag har ju inte längre tid att skriva som i våras. Då hände det däremot inte så mycket… och ändå lyckades jag skriva om det!   Roligt var det när syrran med familj kom på be...

Av Eva - 27 juli 2009 15:28

  J är som sagt en riktig slavdrivare när han är ledig. Någon drönartillvaro har man inte en chans till. Enda sättet att få det lite lugnt på, är att hävda att ”idag mår jag nog inte riktigt bra”.   De flesta dagar så här långt på semest...

Ovido - Quiz & Flashcards