Direktlänk till inlägg 12 april 2009

Snickerier

Av Eva - 12 april 2009 20:43


Nu har tröttheten och värken börjat slå till ordentligt. Jag har visserligen varit ute i stort sett hela dagen, men jag har inte gjort så stor nytta. Efter att ha börjat klippa i Tarzanträdet en ytterst kort stund, så tog jag en solstol i stället och satte mig för att titta på J när hans skruvade altanstaket. Han var rena slavdrivaren visade det sig och krävde att jag skulle hålla i brädorna medan han satte fast dem. Så då var det lika bra att gå och hitta på något annat.

 

Därför satte jag igång med att städa i växthuset i stället. I höstas slarvade jag något kopiöst med både krukor och växter. Det fanns väl i och för sig annat i tankarna under hösten, så jag förstår att det blev så. Men det straffade sig rejält nu, när jag fick röja ur allt. Tack och lov har jag lagt ett golv av plattor därinne och odlar alltså i krukor. Jag lovar att det underlättar att slippa gräva ur gammal jord. Nu kör man bara ut krukorna och tömmer dem på passande ställe.

 

Eftersom det kommer att bli en del spill av det impregnerade virket vi har köpt till altanen, så kan jag använda det och bygga odlingslådor att ha i växthuset. Jag måste förstås klä in dem i plast eftersom man inte ska odla i tryckt virke, men vi har gott om bra byggplast för det ändamålet. När jag väl har fått sådana idéer i huvudet, har jag väldigt svårt för att släppa dem. Alltså finns nu risken att de sista äppelträden får skämmas med sina vattenskott under hela sommaren. Nu vill jag nämligen hellre snickra blom- och växtlådor.

 

Vi har inte ätit en enda riktigt traditionell påskrätt den här helgen. Däremot kom både J och M på att de gärna ville prova lammkött. Det är något jag inte har ätit sedan jag jobbade i köket på Ackis för 25 år sedan. Då förekom lammet i någon seg och tråkig gryta, vilket har fått mig att avstå detta kött fram tills nu.

Men i kväll har vi tillagat en pastarätt med lammrostbiff, vilket smakade riktigt bra enligt familjen. Mina smaklökar är lite ur funktion, så jag ska nog inte uttala mig i frågan. Ibland är det kul att våga prova något nytt. Jag säger ofta att jag ska ta mig i kragen och leta efter lockande recept att följa. Tyvärr glömmer jag bort det lika fort igen och fastnar i vardagens slentrianmatlagning.


 
 
Ingen bild

Karin HA

13 april 2009 18:54

Det låter jättegott med lammrostbiff. Jag gjorde en lammstek efter recept, som också blev jättegod. Jag fyllde den med massor av vitlök, rosmarin, persilja och timjan, band ihop den med snöre och gned sen in kryddor utanpå. Sen fick den stå och dra in kryddorna minst 2 timmar innan den sattes in i ugnen. Vår dotter, som var hemma på påskafton tyckte också den var god fast hon egentligen inte gillar smaken på lammkött. Hon fick ju förstås annan påskmat att äta också, det hade varit grymt annars att bjuda på mat hon inte gillar.

 
Ingen bild

Eva

13 april 2009 20:41

Mmm... låter gott det med...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva - 30 september 2009 12:31

Hm.., vad konstigt! Har nyligen varit in på min egen blogg och läst lite statistik. Trots att jag egentligen förklarat bloggen avslutad, så fortsätter en ”massa” människor att gå in på bloggen regelbundet. Jag förmodar att det är smickran...

Av Eva - 3 september 2009 21:30

  Idag har jag varit på återbesök på onkologkliniken. När jag hade parkerat bilen och promenerade till mottagningen fick jag riktiga jobbiga flashback-känslor. Tänk så många gånger jag sprang, eller rättare sagt, segade mig fram längs den här vägen o...

Av Eva - 2 september 2009 02:51

  I går fyllde jag år. En av mina elever trodde att jag blev 80 (!), en annan trodde 40 och en kollega var övertygad om att det bara var 25. Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka dem, men förhoppningsvis är det 40 som jag ska ta till mig? Det verkar...

Av Eva - 22 augusti 2009 21:45

  Oj, vad länge sedan jag skrev! Det har hunnit hända en hel del, men jag har ju inte längre tid att skriva som i våras. Då hände det däremot inte så mycket… och ändå lyckades jag skriva om det!   Roligt var det när syrran med familj kom på be...

Av Eva - 27 juli 2009 15:28

  J är som sagt en riktig slavdrivare när han är ledig. Någon drönartillvaro har man inte en chans till. Enda sättet att få det lite lugnt på, är att hävda att ”idag mår jag nog inte riktigt bra”.   De flesta dagar så här långt på semest...

Ovido - Quiz & Flashcards