Direktlänk till inlägg 27 maj 2009

Ofrivillig sovmorgon

Av Eva - 27 maj 2009 18:40


Gårdagen startade med full panik. Något fick mig att vakna till strax efter halv åtta. Jag låg och lyssnade efter ljud en liten stund och tittade på klockan. Barnen brukar alltid komma och säga ”Hej då!” innan de går till bussen, men nu var de väldigt sena tyckte jag. Efter ytterligare någon minut insåg jag att något var rejält fel. De små sömntutorna låg och sov fortfarande, så det var bara att slita upp dörrarna till deras rum och hojta upp dem. Och eftersom jag är en så snäll och förstående mamma (hm!), dukade jag fram frukost och lovade att köra dem till skolan, så att de inte skulle komma försent.

 

Det där med att bo på landet, gör att man till viss del blir blind för avstånd. Bussarna kör visserligen precis utanför tomtgränsen, men de går ju inte jätteofta, och tiderna passar för det mesta inte oss. Ska vi vidare någonstans i stan, så måste man åka flera bussar och det tar tiiid. Alltså tar vi bilen till det mesta, utan att tänka så mycket på det. I går åkte jag därför till stan tre gånger! Mycket miljövänligt!

 

När jag kört M till skolan i stan, var det bara att åka hem, äta frukost och duscha. Jag skulle träffa Ellen igen, för att avverka den sista plantskolan på vår lilla lista. Därefter blev det lunch på det stora möbelvaruhuset. Efter lunchen tog både hennes och min ork slut, så vi bestämde oss för att kolla in sängavdelningen och kanske provligga en stund. Men mycket mer än kolla hann vi tyvärr inte, för vi skulle båda upp på sjukhuset för våra respektive behandlingar.

 

Det var verkligen lögn att hitta en parkeringsplats i går. Till slut fick jag släppa av Ellen, som hade en tid att passa, jag kör ju på drop-in-tider. Jag hittade en parkering nere vid Studenternas och knatade raskt upp till onkologen för att strålas. Det jag inte tänkte på, var att en snabb promenad alltid resulterar i en viss transpiration hos undertecknad. Fräscht att komma till en behandling och vara svettig. Det är nog tur att vårdpersonalen varit med om det mesta, så när jag bad om ursäkt verkade de inte lika bekymrade som jag.

 

Därifrån gick jag vidare upp till dagvårdsavdelningen där de ger cytostatikabehandlingar och andra mediciner till cancerpatienter. Där satt Ellen med sin lilla medicinpåse och väntade på att jag skulle komma med en kopp kaffe och något gott som vi kunde smaska i oss. Man börjar känna sig som hemma på det där sjukhuset nu. Det är förstås både på gott och ont, men vilken tur att det finns!


 
 
Ingen bild

KoKlara

30 maj 2009 16:14

Jag blir numera genomsvettig när som helst helt plötsligt utan förvarning. Vet inte om det har med cellgifterna att göra? Eller om det beror på de utslagna äggstockarna? Jag har ofta ett papper i fickan för att kunna gno mig på den svettiga hjässan i tid och otid. Snacka om fräscht...

 
Ingen bild

Eva

31 maj 2009 10:55

Ja, de där svettningarna känner jag också igen. Speciellt otrevliga och jobbiga på nätterna tycker jag. Men det är inte mycket som känns fräscht med en själv just nu i alla fall.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva - 30 september 2009 12:31

Hm.., vad konstigt! Har nyligen varit in på min egen blogg och läst lite statistik. Trots att jag egentligen förklarat bloggen avslutad, så fortsätter en ”massa” människor att gå in på bloggen regelbundet. Jag förmodar att det är smickran...

Av Eva - 3 september 2009 21:30

  Idag har jag varit på återbesök på onkologkliniken. När jag hade parkerat bilen och promenerade till mottagningen fick jag riktiga jobbiga flashback-känslor. Tänk så många gånger jag sprang, eller rättare sagt, segade mig fram längs den här vägen o...

Av Eva - 2 september 2009 02:51

  I går fyllde jag år. En av mina elever trodde att jag blev 80 (!), en annan trodde 40 och en kollega var övertygad om att det bara var 25. Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka dem, men förhoppningsvis är det 40 som jag ska ta till mig? Det verkar...

Av Eva - 22 augusti 2009 21:45

  Oj, vad länge sedan jag skrev! Det har hunnit hända en hel del, men jag har ju inte längre tid att skriva som i våras. Då hände det däremot inte så mycket… och ändå lyckades jag skriva om det!   Roligt var det när syrran med familj kom på be...

Av Eva - 27 juli 2009 15:28

  J är som sagt en riktig slavdrivare när han är ledig. Någon drönartillvaro har man inte en chans till. Enda sättet att få det lite lugnt på, är att hävda att ”idag mår jag nog inte riktigt bra”.   De flesta dagar så här långt på semest...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8
9 10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards