Direktlänk till inlägg 18 maj 2009

Strålbehandling i morgon

Av Eva - 18 maj 2009 20:11


I morgon börjar strålbehandlingen. Jag erkänner att jag bävar för den. Visserligen är det inte lika stora biverkningar som av cytostatikan, men det finns dock en hel del. Sen ser jag inte fram emot att behöva passa en tid varje dag och krångla med parkeringen på sjukhuset. Det känns otroligt stressande. Fast det är klart, när man jobbar heltid har man ju också en massa tider att passa. Det är kanske jag som lever lite för ”skyddat” just nu?

 

I fredags var jag på simulering på sjukhuset. Jag fick ligga på en säng med armar och huvud fixerade, absolut inte röra någon del av kroppen och inte ens prata, för då rör man sig – tack och lov fick jag i alla fall andas. Först tog de en massa röntgenbilder av överkroppen. Därefter kom en kvinna in och började rita en massa tuschstreck på min kropp. Det killades väldigt mycket, och samtidigt kände jag mig väldigt utlämnad där jag låg. Efteråt fick jag stränga order om att inte tvätta mig så noga! I alla fall inte på tuschstrecken, för de sitter tack och lov inte permanent.

Efter simuleringen fick jag träffa en läkare som berättade lite mer om hur behandlingen ska gå till. Eftersom tumören satt på höger sida, så kan de ge en högre stråldos, jämfört med om den suttit på samma sida som hjärtat. Därför behöver jag inte åka in tjugofem gånger, de klarar av behandlingen på femton strålningar istället. Det är ju alltid något att glädjas över!

Ja, sen var det förstås en massa saker att tänka på; behandlingsområdet ska smörjas med kortison, jag får inte sola, jag får inte använda deodorant eller parfymerade hudkrämer, lungorna kan bli skadade (hu!), och man kan bli extra trött (kan det bli värre än vad det redan är?). Efter denna genomgång, så var det förstås inga problem att bli fortsatt sjukskriven. Jag kommer att kunna fortsätta att jobba tjugofem procent terminen ut, vilket är ungefär vad kroppen orkar just nu. Sedan ska jag vila på heltid under sommaren.

 

Under helgen har nästan alla tuschstreck på min kropp lyckats försvinna! Idag kände jag mig nästan panikslagen av detta. Tänk om de inte kan genomföra strålningen som tänkt under tisdagen? Därför ringde jag upp till sjukhuset och frågade vad jag skulle göra. –Ta det lugnt! blev svaret. Tuschet sitter olika bra på olika hudtyper tydligen. Jag fick lov att själv fylla i streck som började försvinna, annars får de väl göra om en del röntgenbilder, sa mannen jag talade med. Det lät som om de var ganska vana vid fenomenet, vilket lugnade ner mig en aning.


Just nu känns det som att jag har drabbats av ett bakslag, vad gäller kroppens återhämtning. Jag är fruktansvärt trött hela tiden, mina muskler i armar och ben känns som spagetti för jämnan, jag är fumlig som attan, det sticks i armar och ben och jag har svårt att hålla fokus på mitt arbete, jag känner mig grötig och rörig i skallen. Det är nog ganska svårt att få vettiga svar av mig, om de inte är av den lätta ja- och nej-typen. Jag hoppas verkligen att det går över snart.


Mycket ska man vara med om…


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva - 30 september 2009 12:31

Hm.., vad konstigt! Har nyligen varit in på min egen blogg och läst lite statistik. Trots att jag egentligen förklarat bloggen avslutad, så fortsätter en ”massa” människor att gå in på bloggen regelbundet. Jag förmodar att det är smickran...

Av Eva - 3 september 2009 21:30

  Idag har jag varit på återbesök på onkologkliniken. När jag hade parkerat bilen och promenerade till mottagningen fick jag riktiga jobbiga flashback-känslor. Tänk så många gånger jag sprang, eller rättare sagt, segade mig fram längs den här vägen o...

Av Eva - 2 september 2009 02:51

  I går fyllde jag år. En av mina elever trodde att jag blev 80 (!), en annan trodde 40 och en kollega var övertygad om att det bara var 25. Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka dem, men förhoppningsvis är det 40 som jag ska ta till mig? Det verkar...

Av Eva - 22 augusti 2009 21:45

  Oj, vad länge sedan jag skrev! Det har hunnit hända en hel del, men jag har ju inte längre tid att skriva som i våras. Då hände det däremot inte så mycket… och ändå lyckades jag skriva om det!   Roligt var det när syrran med familj kom på be...

Av Eva - 27 juli 2009 15:28

  J är som sagt en riktig slavdrivare när han är ledig. Någon drönartillvaro har man inte en chans till. Enda sättet att få det lite lugnt på, är att hävda att ”idag mår jag nog inte riktigt bra”.   De flesta dagar så här långt på semest...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8
9 10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards