Direktlänk till inlägg 12 maj 2009

Hierarkier

Av Eva - 12 maj 2009 21:27

I morse fick ungarna inte liv i mig. Jag hade sovit som en klubbad oxe hela natten, och ändå kunde de inte väcka mig. Som tur var vaknade jag av mig själv klockan åtta, men då fick jag ligga och övertyga mig om att ”du får inte somna om nu”, innan jag kom upp ur sänghalmen. Antagligen är sömnbehovet extra stort i samband med att kroppen har slitits ner.

Och apropå slitage! I går hittade jag extra långa hårstrån som inte gått av under behandlingen. Jag tyckte det såg lite mystiskt ut och ryckte helt sonika loss det. Till min stora förvåning upptäckte jag att jag kunde följa cytostatikabehandlingarna i hårstrået. Fem mörka partier i strået varvades med fem ljusa. När jag drog med fingrarna längs strået, kunde jag känna hur tjockleken varierade med färgskiftningarna. Plötsligt blev det mycket lättare att förstå hur hårt de här månaderna har slitit på kroppen. Samtidigt insåg jag också hur känsligt just håret är för kroppens allmäntillstånd. Det har man ju märkt ibland, att om man är stressad och känner sig allmänt nere, så syns det ju ofta på håret också.

 

På jobbet idag, har jag suttit med – jo just det – enkäter. Nu är jag nästan klar, tror jag. (Ta i trä!)

 

På alla de arbetsplatser där jag har jobbat, har det funnits en ganska tydlig, inofficiell hierarkisk ordning mellan de olika yrkeskategorierna. Jag antar att den typen av hierarki finns mer eller mindre uttalad på alla arbetsplatser? Och eftersom jag numera nästan bara jobbar med de yngsta eleverna, hamnar jag automatiskt ganska långt ner i lärarhierarkin. (Vilket inte är något man går och tänker på i vanliga fall förstås.)

I dag skulle jag delta som observatör/sekreterare/samtalsledare på ett möte med 7-9-lärare. Eftersom jag inte brukar vara med på deras möten, så kändes det först lite kymigt att vara där. Men lika fort som jag kom in, kände jag hur den där rangordningen absolut inte fanns på det mötet. Det var fullkomligt naturligt för alla att jag var där, och mina frågor och funderingar kring deras diskussion togs på största allvar. Jag hoppas innerligt att vi får behålla den positiva inställningen på vår nya, fina skola. Den har ju inte funnits i ett år än. Fast jag tror att man måste arbeta ganska medvetet med den typen av öppenhet.

(Det här med hierarki är ju väldigt känsligt att diskutera ibland, och många vill nog förneka att det finns sådana. Och jag vet att jag har en tendens att (över-?)tolka känslor och stämningar, så det kan ju vara jag som överdriver. Eller?)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva - 30 september 2009 12:31

Hm.., vad konstigt! Har nyligen varit in på min egen blogg och läst lite statistik. Trots att jag egentligen förklarat bloggen avslutad, så fortsätter en ”massa” människor att gå in på bloggen regelbundet. Jag förmodar att det är smickran...

Av Eva - 3 september 2009 21:30

  Idag har jag varit på återbesök på onkologkliniken. När jag hade parkerat bilen och promenerade till mottagningen fick jag riktiga jobbiga flashback-känslor. Tänk så många gånger jag sprang, eller rättare sagt, segade mig fram längs den här vägen o...

Av Eva - 2 september 2009 02:51

  I går fyllde jag år. En av mina elever trodde att jag blev 80 (!), en annan trodde 40 och en kollega var övertygad om att det bara var 25. Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka dem, men förhoppningsvis är det 40 som jag ska ta till mig? Det verkar...

Av Eva - 22 augusti 2009 21:45

  Oj, vad länge sedan jag skrev! Det har hunnit hända en hel del, men jag har ju inte längre tid att skriva som i våras. Då hände det däremot inte så mycket… och ändå lyckades jag skriva om det!   Roligt var det när syrran med familj kom på be...

Av Eva - 27 juli 2009 15:28

  J är som sagt en riktig slavdrivare när han är ledig. Någon drönartillvaro har man inte en chans till. Enda sättet att få det lite lugnt på, är att hävda att ”idag mår jag nog inte riktigt bra”.   De flesta dagar så här långt på semest...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8
9 10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards