Direktlänk till inlägg 16 april 2009

Nattlig tjuvjakt

Av Eva - 16 april 2009 16:10


Gårdagen inleddes med tidningsläsning som vanligt. Även om jag läser webb-tidningen flera gånger varje dag, så tror jag att det skulle kännas tungt utan pappersexemplaret. Just nu har jag dessutom fördelen med att alltid vara först in i trycksvärtans värld, vilket absolut är att föredra jämfört med att vara läsare nummer två i ordningen.

På insändarsidan igår hade en kusin till barnen, Vickis, skrivit ett inlägg om Ipred-lagen. (Den lagen är värd ett helt eget inlägg förresten.) När jag messade till henne och uttryckte mitt stöd, hamnade vi i en intensiv demokratidebatt via sms. Riktigt uppfriskande på förmiddagen. Vi får kanske anledning att diskutera politik flera gånger, hon och jag.

 

När klockan var ungefär två i natt, vaknade jag av att någon stal en av våra bilar! Något ljud ute på gården hade väckt mig. Kunde det vara min nystädade bil, som blivit så attraktiv? Efter en stund insåg jag att så inte var fallet. Det var snarare en brand som började uppe på vinden, i anslutning till skorstenen. Men då borde det ha låtit lite mer kanske? Till slut kom jag på att det inte heller stämde. Förmodligen hade varmvattenberedaren sprungit läck och det som lät, var vatten som rann ut över hela badrumsgolvet.

Om ingen nu har förstått det, så kan jag tala om att så här ligger jag och fantiserar på nätterna. Jag vaknar av något ljud och genast händer det otäcka saker som jag måste ta itu med. Otaliga är de gånger när jag har gått runt i huset på nattetid och spanat ut över hela trädgården för att upptäcka inbrottstjuvarna. Ibland har jag till och med klätt på mig och gått ut, bara för att ta värstingarna på bar gärning. Jag är inte mörkrädd eller rädd för att konfrontera busarna. Men jag är rädd för att inte märka vad som händer och därmed kunna göra något åt det. Jag har mycket svårt för att släppa ”tvångstankarna” och somna om, trots att jag vet att jag inbillar mig. Är det konstigt att man får för lite sömn ibland? Börjar man sedan tänka på jobbet också, så vet nog många hur tungt det är.

 

Apropå min attraktiva, knallröda, fräscha pärla till fortskaffningsmedel så ringde jag till J på väg hem från jobbet idag. Mycket naivt frågade jag om han låtit trimma bilen på något sätt också – den kändes så pigg.

Först fick jag bara en föraktfull fnysning till svar, sen kunde han inte låta bli att driva med mig:

– Nä, men nu kanske du kommer åt gaspedalen igen, eftersom allt grus är bortstädat.

– Åh, vad bra, tyckte jag glatt.

– Fast det kan ju bero på luftmotståndet också, sa J.

– Va? kontrade jag intelligent.

– Ja, innan var ju lacken så skrovlig, men nu är den slät och fin och nyvaxad, svarade min humoristiske lagvigde. – Det är klart den går fortare nu.

Jaa, så rolig är han…

 

 
 
Vickipicki

Vickipicki

16 april 2009 17:08

Vad var det som gjorde att du vaknade då? :o Jag kan ju säga att jag skulle aldrig våga gå ut och konfrontera eventuella tjuvar (eller zombies, som jag alltid tror att det är), utan jag liger hellre och väntar på att de ska komma och äta upp mig. Jag är oerhört feg, och mörkrädd. Suck.

Och Eva, läser du DN? Underbar artikel om internet. http://www.dn.se/kultur-noje/ipred-acta-telekompaketet-the-pirate-bay-1.845128

http://borgmi.blogg.se

 
Ingen bild

Eva

16 april 2009 18:14

Men zombies är jättefarliga ju... klart de ska få äta upp dig ;-)

Ska kolla upp artikeln och läsa vid tillfälle.
Kram!

 
Ingen bild

Karin Ha

17 april 2009 19:49

Nu har jag inte läst din blog på fyra dagar märkte jag. Det är otroligt vad dagarna går fort. Jag skulle inte behöva någon veckotidning, nu när jag har din blog att läsa, men jag prenumererar på Hemmets Journal just nu. Jag startar en prenumeration när jag får en present som jag vill ha. Den här gången blev det en klocka (som flera gånger förut). När batteriet är slut är det dags för en ny prenumeration.

Ett tips om du är rädd för att inbrottstjuvar ska komma: Häng en tung klädgalje på dörrhandtagen till ytterdörrar. Då hör du om det kommer någon. Eller, som jag tror att jag berättat för dig förut: Ställ en hopfälld strykbräda mot ytterdörren. Det blir ett stort brak om någon öppnar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva - 30 september 2009 12:31

Hm.., vad konstigt! Har nyligen varit in på min egen blogg och läst lite statistik. Trots att jag egentligen förklarat bloggen avslutad, så fortsätter en ”massa” människor att gå in på bloggen regelbundet. Jag förmodar att det är smickran...

Av Eva - 3 september 2009 21:30

  Idag har jag varit på återbesök på onkologkliniken. När jag hade parkerat bilen och promenerade till mottagningen fick jag riktiga jobbiga flashback-känslor. Tänk så många gånger jag sprang, eller rättare sagt, segade mig fram längs den här vägen o...

Av Eva - 2 september 2009 02:51

  I går fyllde jag år. En av mina elever trodde att jag blev 80 (!), en annan trodde 40 och en kollega var övertygad om att det bara var 25. Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka dem, men förhoppningsvis är det 40 som jag ska ta till mig? Det verkar...

Av Eva - 22 augusti 2009 21:45

  Oj, vad länge sedan jag skrev! Det har hunnit hända en hel del, men jag har ju inte längre tid att skriva som i våras. Då hände det däremot inte så mycket… och ändå lyckades jag skriva om det!   Roligt var det när syrran med familj kom på be...

Av Eva - 27 juli 2009 15:28

  J är som sagt en riktig slavdrivare när han är ledig. Någon drönartillvaro har man inte en chans till. Enda sättet att få det lite lugnt på, är att hävda att ”idag mår jag nog inte riktigt bra”.   De flesta dagar så här långt på semest...

Ovido - Quiz & Flashcards